Przetarg na dostawę pięciu, w pełni elektrycznych autobusów gmina, przypomnijmy, rozstrzygnęła rok temu. Zamówienie dotyczy niskopodłogowców z tzw. klasy „Maxi” o średniej długości 12m z 80 miejscami dla pasażerów. Ich dostawę powierzono firmie Solaris Bus&Coach, która złożyła miastu ofertę wynoszącą nieco ponad 16,4 mln zł. Pierwsze trzy pojazdy uroczyście wjechały na plac pod ratuszem w miniony czwartek, gdzie zostały oficjalnie przekazane gminie do eksploatacji: – Pierwszy raz mamy możliwość przekazania naszej spółce komunikacyjnej (Swarzędzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – przyp. red.) pierwszych trzech z pięciu zamówionych autobusów zeroemisyjnych. Jako gmina powyżej 50 tys. mieszkańców musimy spełnić ten wymóg, by posiadać w swojej flocie pojazdy nisko- lub zeroemisyjne. Po autobusach hybrydowych, które już od wielu lat kursują po naszych drogach wchodzimy na kolejny poziom – pojazdów w pełni elektrycznych. Przyjechały one prosto z fabryki producenta w Bolechowie i lada dzień rozpoczną kursy na swoich trasach. Bardzo się cieszę, że możemy przekazać te pojazdy spółce, która obsługuje naszych mieszkańców – mówił podczas prezentacji pojazdów burmistrz Marian Szkudlarek. Gospodarz gminy symbolicznie przekazał także kluczyki do autobusów kierowcom, którzy na co dzień będą przewozić nimi pasażerów. Po uroczystości nastąpił także premierowy przejazd jednym z elektrobusów wokół swarzędzkiego Rynku. Odnotujmy, że podpisany między gminą a Solarisem kontrakt obejmuje też montaż – w bazie transportowej w Garbach – dwóch ładowarek z podwójnymi stanowiskami ładowania, a także pakiet szkoleniowy dla kierowców. Natomiast dwa kolejne z zamówionych pojazdów przyjadą do Swarzędza za rok – do połowy marca 2025 r. Co ważne, Swarzędz w międzyczasie otrzymał 7,9 mln zł dofinansowania na ich zakup z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zakupione przez gminę pojazdy – jak w międzyczasie dowiedzieliśmy się w swarzędzkim Wydziale Nadzoru Właścicielskiego i Transportu – wzmocnią najbardziej obciążone ruchem pasażerskim lokalne linie autobusowe, co oznacza, że elektrobusy będą kursowały m.in. po śródmieściu Swarzędza, a także do Poznania. Odnotujmy jednocześnie, że sprowadzenie tych nowoczesnych autobusów oznacza wycofanie się gminy z eksploatacji kilku wciąż użytkowanych pojazdów o normie emisji spalin EURO III.
