Budowa tunelu pod torami w Kobylnicy to jedna z ważniejszych inwestycji drogowych naszej gminy na najbliższe lata. Ma ona zostać zrealizowana przez Swarzędz wspólnie z powiatem poznańskim, który jest inwestorem tego przedsięwzięcia, Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Kolej, jak już w międzyczasie informowaliśmy, wyłożyła na to zadanie ponad 20 mln zł, nasza gmina natomiast planowała wydać na ten cel nieco ponad 11 mln zł, przekazując pieniądze powiatowi poznańskiemu w rocznych transzach aż do 2023 r. Planowała, bo niewykluczone, że będzie zmuszona zwiększyć pulę pieniędzy na to zadanie. W grudniu bowiem Zarząd Dróg Powiatowych otworzył oferty, które zostały złożone w przetargu na wykonawcę obiektu i okazało się, że proponowane przez firmy kwoty znacząco przewyższają budżet przewidziany na budowę tunelu. Jak poinformował ZDP, o kontrakt na tę inwestycję ubiegają się 4 przedsiębiorstwa budowlane, które za jej zrealizowanie oczekują – w zależności od oferty – od 30 do nawet 49 mln zł. To spora rozpiętość finansowa, a budżet, jakim dysponuje powiat poznański w kontekście tego zadania wynosi ok. 44,5 mln zł. Dlatego też miasto zwróciło się do radnych o zabezpieczenie większej puli pieniędzy, które Swarzędz mógłby ze swojej strony przeznaczyć na tunel: – Przedłożone w ramach przetargu oferty przewyższają plan finansowy. Z uwagi na zapytania oferentów spodziewane jest, że decyzja o wyborze oferty spotka się z odwołaniem w KIO (Krajowa Izba Odwoławcza – przyp. red.), co wydłuży czas na podpisanie umowy oraz nie pozwala obecnie stwierdzić, która z ofert zostanie wybrana. W związku z powyższym zachodzi konieczność zabezpieczenia finansowego najdroższej oferty – czytamy w projekcie uchwały w tej sprawie.
Radni – podczas wtorkowej sesji – poparli tę propozycję, dlatego w tym roku miasto przekaże powiatowi 2,5 mln zł, w 2022 r. 5,55 mln zł (czyli w obu przypadkach tyle ile planowało), jednak już w 2023 r. miałoby przelać na konto inwestora – w zależności od wyboru oferty przetargowej – nie 3 mln, a 5,8 mln zł. Oznaczałoby to, że tunel w Kobylnicy zamiast nieco ponad 11 mln kosztowałby budżet gminy 13,85 mln zł. Przypomnijmy jednocześnie, że koncepcja całego przedsięwzięcia zakłada przede wszystkim likwidację przejazdu w ul. Swarzędzkiej i budowę 70-metrowego tunelu pod torami kolejowymi kilkaset metrów w kierunku wschodnim od istniejącego przejazdu. Do tunelu prowadzić będzie nowy układ komunikacyjny, w skład którego wejdzie również rondo planowane na skrzyżowaniu ul. Swarzędzkiej i drogi wojewódzkiej nr 194. Tak pomyślane przedsięwzięcie drogowe ma rozładować tworzące się – wskutek często zamkniętych rogatek – korki na ul. Swarzędzkiej (przejeżdża nią codziennie średnio 12,5 tys. pojazdów), a także w rejonie kolizyjnego skrzyżowania z drogą wojewódzką. Tunel – jak zapowiadano w międzyczasie – ma być gotowy w 2023 r. i nic nie wskazuje na to, by termin ten miał ulec zmianie.